Brands står lige nu overfor den største udvikling branchen hidtil har oplevet: Direct-to-consumer marketing. Selvom navnet forklarer meget, hvordan får brands så mest ud af at promovere produkter direkte til forbrugeren?

Landskabet for Brands

Det er ikke længe siden at brands kun havde én mulighed. Salg af produkter til forhandler mellemled som via butikker solgte videre til forbrugeren med en pæn avance. Takket være Internettet har brands ikke længere behov for mellemledende for at komme i direkte kontakt med forbrugere. Sociale medier har vist sig at være et fantastisk værktøj til at kommunikere med fans og følgere. Samtidig har online annoncering vist sig at være uhyre effektivt ift. direkte salg til forbrugere.

Æraen for Direct-to-Consumer

Til trods for Direct-to-Consumer marketing fordelene, vil mange brands og producenter forståeligt nok bevare det produktive forhold til forhandlere. Prøver de at blæse med mel i munden? Ikke nødvendigvis. Her er bare tre forskellige måder hvorpå direkte salg ikke udelukker engros.

1. Eksklusive tilbud

Basketball holdet Golden State Warriors er et fremragende eksempel på direct-to-consumer. Golden State Warriors præsterede en ROAS 29 (2900%) i afkast på billetsalg via Facebook kampagner. Hovedsageligt ved at dele highlights fra kampe, løbende tilbud og eksklusive tilbud til sæsonkortholdere.

Deres bedste opslag nåede ud til 10 millioner og genererede salg for hundrede tusinder dollars i billetsalg og merchandise, blot ved at interagere med deres fans.

2. Gratis gaver

Hvem holder ikke af gratis ting? Ved at tilbyde køb af et produkt og nummer 2 produkt enten gratis eller til halv pris, får brands og producenter større og mere eksponering som også er til gavn for forhandlerne. Igen behøver brands ikke at underbyde forhandlerne.

3. Pakker

På samme måde som gratis gaver, giver man forbrugeren mulighed for selv at vælge imellem flere produkter i forskellige kategorier, så længe at de køber et sæt eller en pakke bestående af flere forskellige produkter og hermed hæver kurvstørrelsen. Et eksempel kan være sko, bukser og en trøje, pakkerne kan endda kombineres med procentvis rabat ala 1 stk 10%, 2 stk 20% og 3 stk 30%, husk dog at sætte et loft.

Digitale Direct-to-Consumer strategier.


1. Affiliate sider

Den indlysende strategi er at sælge via websites som Amazon. På grund af kendskabsgraden på disse sites er der et væld af forbrugere og Amazon har allerede udmeldt at de kommer til Norden i løbet af 2018, hvilket giver brands et uhyre effektivt redskab til at nå direkte ud til forbrugerne i en volume vi ikke har set før i de nordiske lande.

Når det er sagt er det vigtigt ikke at blive doven. Sider som Amazon har deres egne regler for hvilke produkter de viser til hvilke besøgende, så som med alle andre kanaler; test og find hele tiden ud af hvad der virker bedst for Jeres produkter og branchen i befinder Jer i.

2. Apps

De fleste brands burde have deres egen app når brandet når en vis størrelse. Det giver brands og producenter et direkte talerør ud til deres fans og brand ambassadører, dette er ikke bare vigtigt når det kommer til salg, men også for at sprede brand genkendelsen som er en konstant process. Selvom apps stiger i popularitet som marketing værktøj for virksomheder i alle størrelser, er de stadig sjældne nok til at Jeres brand vil skille sig ud fra konkurrenterne.

3. Personaliseret content

Til sidst skal det siges at en af de største fordele ved direct-to-consumer marketing, er at du har mere kontrol over hvordan forbrugere interagere med produkterne. Dette virker dog kun hvis man tager sig tiden til at forstå hvordan brandets forbrugere ønsker at kommunikationen skal foregå. Mange vil gerne se produktvideoer, andre vil gerne læse anmeldelser, så den klassiske produkt beskrivelse er ikke nødvendigvis den bedste måde at formidle dit budskab selvom det er godt for SEO.

Store brands som allerede markedsfører sig direkte til forbrugere

Man kan forestille sig at Direct-to-Consumer marketing kun er populært for mindre nytænkende virksomheder og iværksættere, men Foot Lockers aktier faldt med 28% i 2016 fordi Adidas og Nike har adopteret denne tilgang. Igen i 2017 styrtdykkede Foot Lockers aktie med 61% og de kæmper stadig med at komme tilbage til tidligere tiders højder på trods af trenden på aktiemarkedet har været opadgående de senere år.

Nike lavede endda et samarbejde med Amazon istedet for udelukkende at sætte sin lid til Foot Locker. Nike har desuden sin egen SNKRS app, så forbrugere can bestille nye sko direkte fra smartphonen.

I marts sidste år meldte Adidas ud at de investerer i en tættere og mere direkte relation til forbrugerne og mange andre brands går i deres fodspor. Så hvis du tænker at dit firma enten er for stort og traditionelt eller for lille og agilt til at gå igang med Direct-to-Consumer marketing, så tro om igen. Fænomenet der er kommet i kølvandet på teknologier som Internettet, Sociale medier og ehandels platforme er kommet for at blive.

Den voksende popularitet i Direct-to-Consumer marketing

Markedsføring direkte til forbrugere virker på så mange måder at det ikke kan ignoreres. Virksomheder i alle størrelser sparer ikke bare penge på at skære mellemledet fra. De har også direkte feedback fra forbrugerne omkring deres indsats hvilket gør det meget lettere at forbedre hele kunderejsen.

Ønsker du at vide mere om Direct-To-Consumer så kontakt mig HER.

Kort

google adwords slagelse

Nyhedsbrev

Vil du gerne vide hvad der virker for webshops? Så følg med.

Det Kedelige

Det man burde læse igennem, men aldrig får gjort.

Certificeringer

google-partner-ADSSON

2019 ADSSON | Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.