I kølvandet på EU’s regulativer, har Google været nød til at åbne op for den lukrative Shopping tjeneste til konkurrerende prissammenligningstjenester. Derfor har tech virksomheder lavet proforma tjenester som ligner prissammenligningssites, der skal udnytte alle fordelene i Google CSS Partner programmet.

Google CSS Partner baggrunden

I 2017 fik Google en bøde af EU på hold fast… 17,9 mia. kr. for unfair konkurrence, ved at fremhæve deres egen prissammenligningstjeneste Google Shopping. Som følge af bøden var Google tvunget til at åbne op for at konkurrere på lige fod med ikke-Google tjenester.

Google tilbød derfor 20-30% rabat på ad spend til CSS Partnere for hurtigt at skabe konkurrence og øge klikprisen.

Hvad er Google CSS Partner?

Google CSS Partner er en service de oprettede på bagkant af bøden fra EU. Servicen giver andre prissammenligningstjenester mulighed for at få vist annoncer i Google Shopping. Et simplificeret eksempel er, hvis du kører dit shopping feed via Google og giver 1 kr. pr. klik, så vil din konkurrent via en CSS Partner kun betale 80 øre for samme klik. Det er en ret stor konkurrencemæssig fordel.

Hvad betyder det for webshops?

Via Google CSS Partner fik man i starten en kick back fee på 20-30% af sit shopping spend fra Google. Rabatten så således ud:

30 dages spend på €500 – €2,500 får 20% af spendet tilbage.
30 dages spend på €2,500 – €10,000 får 25% af spendet tilbage.
30 dages spend over €10,000 får 30% af spendet tilbage.

Det blev permanent ændret 1. januar 2019 til at CSS Shopping partnere får en fast besparelse af klikprisen på 20%.

Denne massive besparelse udgør en hidtil uset mulighed for at udkonkurrere de webshops som ikke bruger et CSS feed. Webshops som kører via Googles eget feed skal være ualmindeligt dygtige til optimering, for at kompensere for den 20% besparelse CSS Partnere får. De store vindere bliver selvfølgelig de webshops som er dygtige til at optimere feeds og samtidig bruger en CSS Partner.

Hvilken Google CSS Partner skal jeg vælge?

Vær opmærksom på hvem I vælger, nogen har en uhensigtsmæssig prisstruktur, andre ejes af store bureauer eller er baseret i udlandet.

ProductHero: Har CSS partner status i alle europæiske lande og en meget fordelagtig flat fee prisstruktur.

Kelkoo og ShopAlike: Tjener klikpriser på deres egen platform og vil stå for bud hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Webshops kommer til at betale overpriser for klik og besparelsen går til Kelkoo og ShopAlike, ikke til Jer selv.

Precis og PriceToro: Ejes af store bureauer, det bliver ofte dyrt i længden at have bureauer på ift. hvad man får ud af samarbejdet. Det fundamentale problem med bureauer er at de ikke har et maks. antal kunder og derfor bliver fokus på din webshop med tiden ofte mindre og mindre.

Hvad ændrer sig?

Der er ingen fundamentale ændringer i annoncering via en CSS Partner på Google Shopping. Alt bliver stadig håndteret igennem Google Ads (Adwords) og der er ikke de store ændringer i opsætningen.

Den eneste visuelle forskel er at annonceringen tilknyttes en CSS Merchant Center konto. Det betyder at linket til annoncen skifter fra Google til den pågældende CSS Partner. Kunderne lander stadig direkte ind på produktsiden af det annoncerede produkt. Herunder ses Google, Shoptail, Dept og PriceToro.

google css partner, google shopping

Hvad nu?

Er du interesseret i en CSS Partner og træt af at være et nummer i rækken hos et bureau? Så kontakt mig ved at klikke her.

Der tages maks. 10 kunder ind herefter lukkes for tilgang af nye kunder. Det giver tid til og forståelse for din virksomhed.

Kort

google adwords slagelse

Månedsmail

Webshop tips én gang om måneden helt gratis.

Det Kedelige

Det man burde læse igennem, men aldrig får gjort.

Certificeringer

2019 ADSSON | Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.