Minimalisme er ikke kun for personer som rejser rundt i verden med rygsæk eller bosætter sig i et Tiny House. Idéerne bag minimalisme kan implementeres i en forretningsmodel – jeg burde vide det eftersom min virksomhed er opbygget omkring et minimalistisk mindset.

Minimalistisk mindset i virksomheden

Minimalisme er et mindset som er relativt simpelt; Hvis noget er brugbart eller bringer glæde, så behold det. Hvis ikke, så fjern det. Paradoksalt nok bidrager et minimalistisk mindset ved at eliminere det overflødige.

Personligt ser jeg drift af minimalist virksomhed som en stræben efter glæde, med bonussen at der medfølger indtjening. Når du kun bevarer de elementer i virksomheden som er brugbare eller gør dig glad, står du tilbage med en strømlinet virksomhed som giver indtjening og tid.

Ved at gennemgå processen at eliminere det ligegyldige og overflødelige, skaber minimalisme nogle friheder:

  • Frihed fra financielle bekymringer (du forbruger mindre og kan derfor tjene mindre, men stadig have overskud).
  • Frihed fra stress og “travlhed” (du udfører kun det brugbare eller det der bringer glæde).
  • Frihed fra at miste (du lever under evne og kan derfor stå imod hårde tider).


Er mere bedre?

En af de smarteste ting jeg har gjort i min virksomhed er at spørge om “mere” egentlig er bedre. Den komplet modsatte tilgang end Startups og Selskaber. Disse virksomheder har en tendens til at se vækst som den altoverskyggende indikator for succes. Flere kunder er godt. Højere omsætning er godt. Mere synlighed er godt. Indikatorerne kan uden tvivl være gode, men ikke altid og slet ikke hvis dataen er indsamlet i blinde som forfængelighedsmål.

Nogen gange betyder flere kunder mere kundeservice, mere omsætning medfører større investeringer og udgifter. Mere synlighed kan betyde at de forkerte kunder ser dig, men de rigtige kunder vælger dig fra fordi de tror at din målgruppe faktisk er nogle andre.

Mere ≠ Bedre

Nogen gange er nok bedre. Hvis man tjener nok til at underbygge sin livsstil og kan spare lidt op, vil mere sandsynligvis også medføre mere stress, mere arbejde og mere ansvar. Hvis man allerede har nok kunder og giver en rigtig god ydelse, hvorfor så skalere og forringe værdiskabelsen. Nok betyder at man kan optimere efter frihed via automatisering og eksterne ressourcer, men hvorfor optimere efter blind vækst. Jeg mener hvad skal du bruge det til?

Vær nådesløs og eksperimentér

En minimalistisk virksomhed der skaber værdi for dig selv og dine kunder kræver at du er nådesløs omkring de muligheder du siger ja til – ellers kan du hurtigt ende som en cirkusartist der jonglerer med så mange bolde som muligt, i håb om at ingen bolde bliver tabt på gulvet.

Du kan eksperimentere mere. Jeg opsagde mit faste kontor i centrum, ikke fordi jeg ikke havde råd til det, men fordi at jeg ville se hvor lidt jeg egentlig behøvede. I stedet for den passive huslejeudgift, eksperimenterer jeg i øjeblikket med brugbare og tidsbesparende tilføjelser til virksomheden. Her kan du se mit kontor eksperiment:

minimalistisk kontor

Eksperimentér og opdag hvad der giver dig værdi, ligesom du ville teste hypoteser i dit arbejde. Test dine formodninger af, det kan både give øjenåbnere i livet og i arbejdet. Måske kan du sige nej til hver eneste mulighed, på nær den du virkelig brænder for at fokusere på. Måske vil din virksomhed fungere bedre med ét produkt/service i stedet for ti. Gennemgå dine udgifter og spørg dig selv om den er brugbar eller tidsbesparende. Du finder ikke ud af noget medmindre du eksperimentere. Ja eksperimenter kan gå galt, det positive er at du lærer af hvert eneste eksperiment. Det værst der kan ske er at din virksomhed kan få lidt ondt i økonomien. På den anden side kan eksperimenter også gå godt og din virksomhed blive endnu mere strømlinet.

Brug de redskaber du har ved hånden

Minimalister som Olsen banden arbejdede med de redskaber de havde til rådighed. De brugte ikke en masse tid og bunker penge til at anskaffe sig eller bygge nye værktøjer. Så hvis alt din virksomhed har er en rulle sejlgarn, en pakke tyggegummi og en papirklips, så finder du en måde at få de ting til at fungere (og skaffer dig adgang til centralbanken eller hvad de nu fandt på).

At bruge de redskaber der er til rådighed til jobbet betyder at du sætter din lid til din kreativitet. Værktøjer kan godt overtage, så man glemmer at bruge sin kreativitet og så forsvinder din konkurrencemæssig fordel. En programmør er ikke god fordi der bruges det nyeste framework, han er en god fordi han forstår at løse opgaver med kode. Når man tænker på denne måde kan man ændre frameworks og systemer, men stadig være i toppen af branchen.

Minimalistiske virksomheder er ikke dygtige pga. deres værktøjer, de er dygtige fordi ejerne ved hvordan de bruger værktøjerne de har til rådighed. De bedste redskaber til dit job er dem du har til rådighed lige nu, du kan altid skifte ud senere. Hvis det ene ikke virker, så find et andet. Redskaber er ikke afgørende, det er din forståelse og dine færdigheder til gengæld.

Minimalistisk vækststrategi

Ejerne af minimalistiske virksomheder er eksperter i at skære hurtigt ind til benet. Især når det kommer til at skabe resultater. Ved at starte småt og bevæge sig hurtigt kan man tilpasse sig markedet og finjustere produktet til en niche. Det har store langsomme virksomheder meget svært ved at konkurrere med, grådighed bremser dem i at fokusere.

Som nævnt tidligere er minimalisme et mindset, ikke nødvendigvis noget spirituelt. At drive en minimalistisk virksomhed betyder at begrænse områderne der ikke skaber værdi og vækste områderne hvor det giver mening for sig selv og for sine kunder. På denne måde skaber du en strømlinet maskine der er svær at udkonkurrere, fordi den er opbygget på dine værdier.

Vækst er ikke negativt i sagens natur, men der følger et prisskilt med. En minimalistisk virksomhed derimod handler om at skabe frihed fremfor profit. Sommetider er prisen rigtig og på linje med dine værdier, andre gange er du bedre tjent med at holde snuden i sporet.

Kort

google adwords slagelse

Nyhedsbrev

Vil du gerne vide hvad der virker for webshops? Så følg med.

Det Kedelige

Det man burde læse igennem, men aldrig får gjort.

Certificeringer

google-partner-ADSSON

2019 ADSSON | Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.