Vælg en side

Omfattende ehandels søgeordsliste på 360 negative søgeord der ikke konverterer for webshops. Søgeordslisten er valideret med over et to-cifret million beløb af os, derudover også et væsentligt større beløb af udenlandske SEM specialister. Du får søgeordslisten kvit og frit til at bruge den på din Google Ads konto.

Hvilken type er du?

Der er to typer mennesker. Først er der dem som tilføjer negative søgeord i deres Google Ads kampagner primært som eksakt match. Det er standardindstillingen og (Bingo!) det Google vil have os til at gøre. Hint: Så det skal vi undgå. Den anden gruppe mennesker tilføjer negative søgeord på en mere logisk eller man kunne endda kalde det, en strategisk måde.

Man kan også sige, at der er dem som tilføjer ekstremt mange negative søgeord hver eneste uge. Og dem som tilføjer relativt få om ugen.

Hvilken en er du?

Før du svarer, kan jeg fortælle at jeg er den sidste. Jeg tilføjer jævnligt negative søgeord, men aldrig ret mange ad gangen og helst så få som muligt. Jeg tilføjer dem næsten aldrig som eksakt match, medmindre at det giver mening for den givne kampagne. Ellers så tilføjer jeg dem næsten altid som phrase match.

Der er også en tredje gruppe; de ubestridte mestre i alibi-optimering (bureauerne), som primært optimerer, når man rykker dem for at der skal ske noget. Men for at holde dette indlæg seriøst fokuserer vi kun på reelle SEM specialister og webshop-warriors.

Hvad er negative søgeord?

Helt enkelt er negative søgeord de søgeord, som du ikke vil findes på. De er det præcis modsatte af søgeord og fjerner i stedet søgninger fra personer som endnu ikke har købsintention.

Mange Google Ads kampagner koster for meget netop pga. irrelevante klik som ikke giver salg. Som annoncør betaler du for alle klik, selv dem som ikke resulterer i en konvertering. Det kan tage et stort indhug i dit annoncebudget, give lav ROAS og være virkeligt frustrerende.

Negative søgeord kan altså med andre ord hjælpe dig med at fjerne unødigt ad spend og dermed øge din ROAS (indtjening). Negative søgeord gør det dermed også muligt at vækste ved at smide det ad spend man sparer efter de søgeord der konverterer.

Du kan sætte negative søgeord på kampagne- eller annoncegruppeniveau. Kampagneniveau er der hvor man aldrig vil have sine annoncer i kampagnen vist på søgetermer indeholdende de negative søgeord. Annoncegruppeniveau er der hvor man gerne vil have annoncer vist på nogle annoncegrupper, men ikke andre. Den sidste er en rigtig god måde at filtrere trafik til undersider og sikre sig at kunderne rammer de rigtige kategorisider.

Herunder kan du se ADSSONs hjemmebryggede illustration (jep vi er også fodboldnørder) af de 5 niveauer af filtrering og hvordan man kan bruge metoderne. Jeg har oplevet ROAS blive fordoblet på Search kampagner bare ved at implementere denne måde at strukturere kampagner på.

negative søgeord

Negative søgeords matchtyper

Uden at gå for meget i detaljer med de forskellige typer, er tommelfingerreglen at du skal sætte negative søgeord som phrase match, meget sjældent som eksakt match.

Lidt nørdet: Hvis du sidder og tænker hvad med broad match og modified broad match, så vil jeg altid råde dig til at holde dig fra broad match, da Google har mere kontrol over denne. Jeg sætter 99% af tiden kun ét ord som negativt søgeord, så fordelen ved at bruge broad match i vores setup forsvinder her. Modified broad match kan ikke bruges som negative søgeord, så de vil ikke have den ønskede effekt.

Hvordan finder du negative søgeord?

Hvis du klikker ind under kampagneoverblikket, klikker på en kampagne og vælger en annoncegruppe. Når du kigger på dine søgeord, vil du se at der er en fane som hedder søgetermer eller search terms. Vi anbefaler at man ranker sine søgetermer efter enten impressions eller klik for at sætte ind der hvor effekten er størst.

Her kan du se hvilke søgninger som har udløst dine klikkede søgeord i den givne annoncegruppe og derfra vurdere hvilke søgninger som har givet salg og hvilke der ikke har. Den svære del kommer her! At gennemgå alle søgetermer og vurdere hvilke som ingen relevans har for hvad din webshop tilbyder. Det er et tidskrævende arbejde, men hvis man griber det strategisk an, vil hvert enkelt negative søgeord på den lange bane spare dig og din webshop for en masse penge. For som det gamle ordsprog siger “mange bække små, gør en stor å”.

Men du er ikke kommet forgæves, vi vil gerne spare dig for en masse tid og forære dig vores egen universelle negative søgeordsliste, imod at vi må sende en mail når vi har noget andet værdifuldt for din webshop.

360 Negative Søgeord som ikke konverterer.

For at du kan spare nogle penge, får du listen som kan sættes ind på konto niveau. Denne universelle søgeordsliste til webshops og ehandel, filtrerer med 360 negative søgeord på det øverste niveau. Det drejer sig potentielt om flere tusinde søgetermer som aldrig kommer til at give din webshop værdi og dem filtrerer du fra, så snart du tilføjer listen. Søgeordslisten er indsamlet over 5 år og man kan måske klø sig i nakken over, at vi bare giver den væk. Men hvis vi gerne vil have at nogen gider læse om vores arbejde, så er vi også nød til at give noget væk som er værdifuldt.