Virksomheder forbinder ofte Google Adwords med høje omkostninger, muligvis grunden til Google rebrandede annonceringen til Google Ads.
Google Ads kan være rigtig dyrt med den forkerte tilgang. Jeg forstår dog godt at mange vælger selv at administrere Google Ads fremfor at hyre en specialist. Det er en branche med et forfærdeligt blakket ry og mange selvudråbte “eksperter”.

Google Ads omkostninger

Vil man selv stå for Google Ads, skal læringskurven medregnes. Vær også opmærksom på uønskede klik hvilket er sværere at beregne da udgifterne løber op indtil hullerne er lukket.
Googles best practise opfordrer til at starte med brede søgeord og med tiden indsnævre vha. negative søgeord. Det er naturligvis fordi Google lever af ad spend og foretrækker vi bruger så mange penge som muligt på annoncer.

Hvis man selv vil stå for sit Google Ads setup, så bliver resultatet ofte et OK setup som fungerer. Vil man derimod have et skalerbart setup, så få en specialist til at stå for administrationen. Pengene er tjent hjem længe på ad spend sparet med den rigtige specialist.

Spar penge med negativlister

Som en hjælp til alle Jer der ikke stoler på hverken bureauer eller “eksperter”. Enten fordi I har haft dårlige erfaringer med at være et nummer i rækken hos et bureau eller  har haft en selvudråbt “ekspert” til at stå for annonceringen, har jeg prøvet at finde en løsning.

En negativ søgeordsliste, dvs. på forhånd at filtrere alle de søgetermer fra som kva grundig research og millioner i ad spend både i USA og Danmark, har vist sig ikke at være søgeord der konverterer eller skaber salg for webshops.

Generiske søgeord

Idéen er at identificere ord som ligger øverst i konverteringstrakten eller slet ikke befinder sig heri, lave en generisk negativliste og filtrere sætninger med ordene fra, da de sjældent udløser konverteringer. Et ord som ‘Hvad’ ligger ikke op til en konvertering, her er en bruger som har et spørgsmål eller undersøger et emne og dem har vi ikke lyst til at få ind via Google Ads, det er simpelthen for dyrt. Ved at tilføje “hvad” som phrase match, så fjerner vi alle de søgetermer/sætninger som indeholder ordet ‘hvad’. Det er helt simplificeret hvad listen går ud på.

“Jamen hvad med branding? Vi skal jo være synlige i research fasen.”

Både ja og nej, uanset om din webshop er en brand webshop eller detail webshop, så er det en rigtig dårlig idé at være synlig på disse +360 søgeord, men bare rolig kunderne er ikke væk. Vi skal bare sørge for at få dem ind i konverteringstragten på et senere tidspunkt i kunderejsen, hvilket jeg afdækker i et senere blogindlæg.

De +360 søgeord som filtreres fra er meget værdifuld på den lange bane og vil spare dig for rigtig mange penge. Medmindre at virksomheden decideret opererer i et af områderne skal man huske at fjerne disse (f.eks. skal Silvan ikke filtrere Gør-Det-Selv fra).

Hvad nu?

På linket nedenunder kan du GRATIS hente et udsnit af min negativ liste og begynde at spare penge i dag, spørgsmål, kundeservice og research er emnerne som du får Gratis.

GRATIS negativ søgeordsliste tilsendt via Mailchimp HER:
https://mailchi.mp/c7cc99285ea8/adsson

Kort

google adwords slagelse

Nyhedsbrev

Vil du gerne vide hvad der virker for webshops? Så følg med.

Det Kedelige

Det man burde læse igennem, men aldrig får gjort.

Certificeringer

google-partner-ADSSON

2019 ADSSON | Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.